rehabilitacja ruchowa
Rehabilitacja w pierwszych miesiącach życia

Rehabilitacja Marysi rozpoczęła się już pierwszym tygodniu jej życia. Już w drugiej dobie życia dziecka rehabilitant z poradni przyszpitalnej zalecił formę masażu, który miał na celu wzmocnienie wiotkich mięśni. Kiedy Marysia miała niecały miesiąc rozpoczęliśmy regularne wizyty w Ośrodku Wczesnej Interwencji w Poznaniu, gdzie tamtejsza terapeutka ćwiczyła z dzieckiem i udzielała ważnych wskazówek dotyczących pracy w  domu. Ćwiczenia w Ośrodku miały głównie na celu usprawnienie ruchowe Marysi. Była to stymulacja dotykowa i masaż Shantali, ćwiczenia równoważne oraz rehabilitacja metodą NDT – Bobath.

 

Stymulacja dotykowa i masaż Shantali (oparty na tradycyjnej hinduskiej technice) mają na celu oswojenie dziecka z dotykiem o różnym natężeniu (do stymulacji można używać materiałów o różnych fakturach i twardości: gąbki, szczotki, zabawki pluszowe itp.) oraz przygotowanie do późniejszych ćwiczeń ruchowych. Jest również pomocą w rozwoju prawidłowego odczuwania własnego ciała i zmniejszaniu nadwrażliwości skóry. Masaż należy wykonywać po nawiązaniu kontaktu z dzieckiem, gdy jest ono w dobrym nastroju (najczęściej po kąpieli). Masowana jest klatka piersiowa, plecy, kończyny górne i dolne oraz dłonie i stopy a także twarz.

 

Ćwiczenia równoważne

Reakcje równowagi są wyrazem współdziałania kory mózgowej, jąder podkorowych i móżdżku, a wyzwalane są pod wpływem pobudzania receptorów przedsionkowych ucha, wzrokowych i czucia głębokiego. W przebiegu prawidłowego rozwoju reakcje równoważne rozwijają się u dzieci automatycznie, u dzieci z nieprawidłowym rozwojem reakcje te mogą nie występować samoistnie, dlatego konieczne jest wykonywanie odpowiednich ćwiczeń. Ponieważ dziecko musi czuć się bezpiecznie nie można wykonywać ruchów gwałtownych, z częstą zmianą kierunku. Przy każdym ćwiczeniu należy poczekać na ruchową odpowiedź dziecka. Powtarzanie ćwiczenia trzeba dostosować do możliwości dziecka. Ćwiczenia można wykonywać, gdy dziecko leży na brzuchu, siedzi lub z wykorzystaniem takich pomocy jak kocyk, wałek i piłka rehabilitacyjna.

 

 Metoda NDT-Bobath

To metoda usprawniania oparta na znajomości procesów neurofizjologicznych, opracowana przez Bertę i Karela Bobath. Metoda ta ma pomóc dziecku tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać wszelkie swe zdolności na tyle na ile to jest możliwe, mimo uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego lub występowania innych nieprawidłowości.

Główne zasady usprawniania zaburzonego rozwoju według koncepcji NDT-Bobath obejmują:

  1. wpływanie na napięcie mięśni, co jest możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednich technik postępowania już do pierwszych miesięcy życia.
  2. hamowanie nieprawidłowych odruchów oraz ruchów przez ułatwianie i prowadzenie punktów kluczowych rękami terapeuty, ruchów najbardziej jak to możliwe, zbliżonych do prawidłowych. Dzięki temu dostarczane są również odpowiednie doznania czuciowe.
  3. wykorzystywanie zdobytych już umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach

Image 

Część opisanych wyżej ćwiczeń Marysią wykonuje do dzisiaj.

  

Kiedy Marysia miała 1,5 roku zaczęła uczęszczać na basen. Były to specjalne zajęcia usprawniające w wodzie dla dzieci z problemami rozwojowymi. Niestety po trzech miesiącach zrezygnowaliśmy z basenu ze względu na częste choroby dziecka. Od tej pory Marysia uczestniczy w ćwiczeniach w wodzie podczas turnusów rehabilitacyjnych.